lördag 29 november 2014

Mustigt och smakrikt julbröd


Om det är något jag måste ha på julbordet så är det en skinkmacka med senap. Detta brödet blev mörkt och mustigt med mycket smak av Jul. Vill man kan man ha russin i för lite mer vörtkänsla. Detta bröd är mejerifritt och glutenfritt. Dessutom proppat med omega 3 och c-vitamin. 

Sätt ugnen på 175grader. 

Recept till en brödform 
6 ägg+ 2 vitor
2,5dl Vatten 
2dl Kokosmjöl
1dl Nyponskalmjöl 
1,5dl Valnötsmjöl (mixade valnötter) 
1msk Fiber husk
2msk Chiafrön
2tsk Äppelcidervinäger 
0,5tsk Bikarbonat
1,5tsk Salt

Julkryddor
1tsk Pomerans mald
0,5 msk Nejlika mald 
0,5msk Ingefära 
1tsk malen kardemumma 
1dl sultan russin. 

Vispa ägg mycket fluffigt. Rör ut bikarbonaten i vattnet och äppelcidervinägern. Mixa valnötter och chiafrön tills det blir mjöl. Blanda alla torra ingredienser. Häll ner i äggsmeten, blanda ordentligt och häll upp i en bakplåtspappersklädd brödform. Sikta över lite bovetemjöl och skär kryss. Så ser den fin  ut tycker jag. 
Grädda i ca 60 min  

Skiva upp när det svalnat och perfekt att frysa in. Så är det klart till självaste dopparedagen. Ifall man vill doppa i grytan eller njuta av första skinkmackan. Den längtar jag till. :-) 

På mackan på bilden har jag ett fikonsmör. Bara mixa i matberedaren en halv banan, kokosflingor och fikon. Lite vaniljpulver och limesaft. Allt efter tycke och smak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar