torsdag 27 november 2014

Ugnsbakad Leverpastej med Rödbetsallad

Det lackar mot jul och NU tycker jag att det börjar bli dags att dra igång förberedelserna till jul. Något som jag tycker är hemskt gott och som måste finnas på mitt julbord är ugnsbakad leverpastej. Tyvärr är den man köper i affären inte den mest optimala för min kosthållning eftersom den innehåller både socker, druvsocker, potatismjöl och nitriter och innehåller endast 31% av den nyttiga levern! Då får man helt enkelt göra den själv om man vill slippa dessa. Till min förvåning så va det ju hur enkelt som helst  och blev jättegod. Lycka!!

Detta recept räcker till två avlånga engångs aluminiumformar,  jag frös ner den ena ogräddad och kommer grädda den på självaste julafton :-) eftersom den gräddade har en tendens att bli lite grynig i konsistensen om man har haft den nedfrusen.

Recept
500gr kycklinglever
200gr fläsk färs
100gr rimmat sidfläsk
1/2 röd och gul lök
5st ansjovisfileer+1msk spad
3 Ägg
1msk Salt 
2tsk Timjan eller mejram

Fram med matberedaren. Mixa lök, tillsätt sedan lever, anjovis+spad och fläsk. Mixa tills det blir en så slät smet som möjligt. Tillsätt kryddor och ägg. 
Häll i formarna. 
Ställ i vattenbad så det täcker upp till halva formen. Grädda i 1h 15min i 125Grader 

Rödbetsallad 
Skala och koka rödbetor( finns att köpa förkoka), låt svalna hacka sedan i lämpliga bitar. Sedan kan man ha i ett rött juläpple och hackad smörgåsgurka. 
Diljonsenap och majonäs. Vill man kan man även hacka lite gul lök och ha i. 
Rör om och vips så har man egen rödbetsallad. Mycket lyxigare än köpt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar