söndag 2 november 2014

"Ost" kaka på mitt vis


Idag kom jag på ett recept där resultatet förbryllade mig hur lika originalet det smakade. Konsistens mm. 
Fast den som jag gjorde var såklart utan mejeriprodukter, vitt socker och vetemjöl. 

Nu när det är höst och pumpatider så kretsar många av mina recept runt just pumpa. 

Recept. 
500gr kokt eller helst ugnsbakad mosad/pumpa. Butternut är att föredra. 
I burk kokosmjölk
3st bittermandlar, rivna
1dl hackad sötmandel
1dl mandelmjöl
1msk kokosmjöl 
1/2dl kokossocker 
1krm salt 
1krm vaniljpulver 
5 ägg 

Koka pumpaköttet i 15 min eller Sätt ugnen på 175grader. Skär pumpaköttet i 3cm stora bitar. Ställ in i ugnen ca 25 min eller tills den är mjuk. 
Höj temperaturen till 200grader. 
Lägg den mjuka pumpan i en bunke. Häll över kokosmjölken och mixa med stavmixer tills det är en jämn smet. 
Rör ner övriga ingredienser och häll i en form klädd med bakplåtspapper 20x30cm. 
Ställ i mitten av ugnen ca 45-50 min tills den har satt sig. 

Servera kakan ljummen med vispad kokosgrädde och rörda hallon. 

Psst..... Jag hade inga hela sötmandlar hemma så jag hade hyvlad. Men hade nog blivit bättre med hackad. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar