söndag 4 oktober 2015

Morot och apelsinsoppa


Den här soppan blev så himla god. Jag vet inte var jag hittade receptet utan det var en klassik "ta bild med mobilen på dataskärmen" som sedan legat och skvalpa runt i bildgalleriet. Men nu hittade jag den igen och tänkte att nu ska jag prova en gång för alla

Recept 4port

500gr morötter, helst ekologiska
100gr jordärtskockor
1 stor lök
1 liter vatten
1 apelsin
1 vitlök
liten bit ingefära
Buljong, grönsak eller jag hade fisk(infrysta buljongkuber jag har i frysen)

salt och peppar, Cayenne

Hacka lök, ingefära, vitlök och bryn i kokosolja, ister eller rapsolja i en stor kastrull.
Under tiden skala och hacka kockor och morötter fint. då blir koktiden kortare. Häll i vatten i kastrullen och dom hackade grönsakerna.
Låt koka upp och låt koka i 5-10 min tills morötterna är mjuka.
Riv apelsinskal och pressa i saften i kastrullen.
Mixa med stavmixer ganska länge tills det blir en helt slät soppa.
Krydda.

Klart

tips! Hacka i vit fisk och lägg i för mer protein, eller varför inte göra en fetaost kräm( mixa fetaost, olivolja och majonnäs , krydda med timjan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar