torsdag 12 mars 2015

Leverplättar för alla!

Jag säger det igen. Lever är så nyttigt! 100gr/vecka är ett mål jag satt upp. Leverstuvning, stekt skivad eller i form av leverpastej. 
Jag testade något nytt. Att göra något annorlunda av levern, nämligen plättar! Lyckat blev de:-) 

Recept  2-3 portioner. 
225gr kycklinglever
0,5dl benbuljong från kyckling(valfritt) 
3ägg
0,5dll mandelmjöl 
Salt, mejram, peppar

Mixa allt i matberedare eller mixer till jämn smet. 
Smält kokosolja i stekpanna på ganska hög värme. 
Häll ut små plättar ca tre per gräddning om du har en stor stekpanna. Levern koagulerar ganska fort, så vänd när den nästan stelnat helt och grädda andra sidan tills den är klar. 

Servera med stekt bacon, lingon och/eller majjo. 

Eftersom det inte smakar så mycket "lever" så är detta lyckat att få barn att äta. Nyttiga fetter, mineraler, vitaminer och protein. :-) 

2 kommentarer:

  1. Bacon och cocosolja är väl inte särskilt nyttiga fetter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gästen
      Det här med fetter finns det ju flera olika skolor i. Själv så använder jag kokosolja istället för smör vid stekning och bacon äter jag ibland, men då från lokala charken där den finns utan druvsocker. Jag är inte rädd för mättade fetter och framförallt inte animaliska. Det är väldigt många viktiga funktioner mm som fungerar just pga ett fettintag. :-)

      Radera