onsdag 25 mars 2015

Mmmmmm.......mera Pumpa :-)

Jag har verkligen fått upp ögonen för nåt nytt! Pumpa, pumpa ,pumpa och åter pumpa. Jag fortsätter mitt tema med den mångsidiga pumpan. Dock i detta fall i form av en liten dessertpaj med ljuvlig smak av pepparkaka.

Recept till ca 12 personer

Botten
125gr smält kokosolja
0,5tsk salt
1msk vatten
2msk nyponskalmjöl
1.5dl mandelmjöl
1dl mixade blandade nötter. Paranötter, valnötter
1tsk fiberhusk

Sätt ugnen på 200 grader
Jag mixade nötterna i matberedaren, sen rörde jag ner resterande ingredienser. Tryckt ut degen i en springform(24cm). Tips: Bakplåtspapper i botten. Jag brukar ta ugnsfolie och lägga på insidan av kanten så att det inte sjunker när den förgräddas. Ställ i frysen i 10min.
Förgrädda i 10min, nagga botten med en gaffel.

Fyllning
250gr finriven pumpa (butternut använde jag)
300gr extra creamy kokosmjölk
0,5dl kokossocker
1krm vaniljpulver
1msk pepparkakskryddor
3ägg
1msk siktat kokosmjöl

Rör ihop fyllningens ingredienser.
Sänk ugnsvärmen till 150grader när förgräddningen är klar. Häll i fyllningen och grädda i 40min. Efter halva tiden så kan man hälla på nötter av valfritt slag. Mandel eller Pecannötter kanske.

Servera med vispad kokosgrädde eller bara som den är. Perfekt att ha färdiga pajbitar i frysen vid oväntat besök ;-)

Smaklig paj :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar