onsdag 25 mars 2015

Försvinnande goda Biskvier på mitt vis såklart.



Mitt absoluta favoritfika var biskvier. Jag har under årens lopp ätit hemskt många av denna lilla goda kaka. Men sen ett år tillbaka så va det slut på detta eftersom dom innehåller väldigt mycket socker och komjölksmejerier. Jag har länge funderat hur jag skulle experimentera fram ett alternativ.
Nu har jag äntligen testat en första gång och resultatet blev lyckat!

Recept på en höft( beror lite på hur många man vill göra)
Botten:
Mandelmjöl ca 1-1,5dl
Honung ca 1msk
vaniljpulver 1krm
lite ekologiskt rivet citronskal
1 äggvita
lite vatten ca 1 msk

Rör ihop allt till en någorlunda fast smet. spritsa, klicka eller rulla bollar som du trycker ut sedan på plåten. Grädda ca 10min i 175grader eller tills dom får fin färg.

Fyllning:
2 hårt vispade äggvitor
vaniljpulver
1msk smält 85% choklad, brukar ta Lindt, (eftersom det är rårörsocker i den)
2gelantinblad
1/2 dl pressad apelsinsaft

Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 10min.
Värm under tiden apelinsaften i en kastrull( smälte chokladen samtidigt i den varma ångan)
lägg i det mjuka gelatinbladet rör runt och rör även ner choklad och vaniljpulver.
låt svalna något

Under tiden vispas äggvitorna med lite salt kraftigt så det blir vitt och fast, fortsätt och vispa när du häller i apelsin/chokladsmeten. vispa länge. Ställ i kylen tills den har satt sig. Skeda upp i spritspåse och spritsa kakbottnarna.
ställ kallt i kyl eller frys en stund.

Smält choklad under tiden med lite kokosolja. Låt svalna något. Sen är det bara att doppa.

Voila! Biskvier på mitt vis. :-) och fler kommer det att bli.

Nästa gång skall jag använda äggula istället för gelatin och kanske göra pepparmintsmak på fyllningen.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar