lördag 7 mars 2015

Egen yoghurt som blev Tzatziki.

I min kosthållning undviker jag komjölksmejerier men ibland kan jag sakna den lite syrliga smaken som bl.a. Finns i yoghurt eller gräddfil.
Sagt och gjort jag skulle testa att göra egen. 
Jag testade att göra två olika yoghurt. En gjord på mandel och en på kokosmjölk. 

Gör noga rent burkarna och häll sedan kokhett vatten i så bakterier dör. 

Yoghurt nr 1
Mandelmjöl
Vatten, kokosmjölk eller  mandelmjölk
Innehållet från en kapsel Probioplex från Helhetshälsan(mjölksyrabakterier) finns på apotea.se 

Mixa mjöl och vatten länge. Få massan så slät som möjligt. Ha sedan i mer vatten till önskad konsistens. 

Steg 2 på båda recepten. 
Rör sedan ner innehållet från en kapsel. Skruva på korken och ställ burken på en plats där det är 40grader. Antingen i ugnen med endast lampan påslagen. Låt stå i 8 timmar. Jag placerade mina på mitt el-element, höjde värmen och satte en ugnstermometer mellan burkarna så att jag såg att det blev rätt temperatur. :-) efter 8 timmar fick dom stå kvar på elementet men i en temperatur ca 24-26grader. Vad jag förstår så blir yoghurten syrligare ju längre den får stå. 

Yoghurt nr 2 
Kokosmjölk eller kokosgrädde ( endast det vita fasta) 
Innehållet från en kapsel Probioplex. 
( denna yoghurt blir lite sötare så med fördel kan man ha i lite vaniljpulver när den är klar) 


Tzatsiki
Jag testade att göra tzatsiki genom att blanda lite av vardera yoghurt
Riven/pressad vitlök 
Grovriven ekologisk gurka
Salt
Lökpulver

Super gott!!!! Tillsammans med currykryddad kyckling och sallad. 

God spis:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar