måndag 17 november 2014

Klart man kan äta tacos!!!


Tacos som man köper färdig med såser och kryddpåsar innehåller väldigt, väldigt mycket E-ämnen och onödiga tillsatser. Sånt som jag undviker så långt det går. 

Egen tacokrydda är verkligen inte svårt att göra. 

Allt du behöver är: 
2msk chilipulver
1msk spiskummin
1msk paprikapulver
1tsk cayennepeppar 
1tsk oregano
1msk havssalt
1/2msk nymalen svartpeppar

Blanda alla kryddor i en burk, skaka. 
Använd 2msk till 500gr köttfärs. 

Recept från Åsa Söderberg. :-) 

Tacobröd 
1plåt blir ett stort bröd och lite spill att antingen doppar med eller sparar och har som pasta eller så gör man två mindre bröd. 

1ägg och en äggvita
0,5dl vatten 
1msk kokosmjöl
2msk fiberhusk
Salt, örtsalt, gurkmeja och oregano använde jag som krydda. 

Vispa ägg och vatten, tillsätt sedan övriga ingredienser. Rör ordentligt. Låt stå 5min. 

Kavla ut degen mellan två oljade bakplåtspapper. Tills den blir stor och tunn. Sätt in i ugnen 15min i 150grader. 
Efter halva tiden kan man dra bort pappret. Jag använde sedan ett kastrullock för att skära ut och få ett runt bröd. 

Voila! Hemmagjord tacos från grunden och allt under timmen. :-) 
Nu är det bara att använda valfri fyllning. Alla har ju sina favoriter. :-) 



1 kommentar: