fredag 5 december 2014

Janssons Frestelse på mitt vis

Klart Janssons frestelse har en plats på mitt julbord. Men detta år har jag slopat både grädde, potatis och ströbröd. De har helt enkelt blivit ersatt av kokosmjölk och tro det eller ej men Pumpa och mandelmjöl. 

Jag skulle nog kunnat lura dom flesta, smakar otroligt gott. 

Recept
Butternut pumpa(smörig och god smak) 
Extra creamy kokosmjölk
1burk ansjovis
Mycket lök
Mandelmjöl

Jag höftade ihop receptet. Det beror på hur många man är men då kan man översätta mängden i gram potatis till pumpa och kokosmjölken i dl till grädden i de recept man brukar följa. 

Jag har ju ett utomordentligt redskap när jag strimlar, skivar tunt nämligen en mandolin. 
Så först 
Skivade jag lök tunt och brynte på svag värme i stekpannan i lite olivolja. Skall bara bli mjuk. Sen bytte jag platta i mandolinen och fick då tunna stavar av pumpan som jag skurit i större bitar först. Varva pumpa, ansjovis, lök i en form och lägg pumpa överst. Häll i ansjovisspadet i kokosmjölken, salta ganska mycket eftersom kokosmjölken i sig är upplevs som söt och nymalen svartpeppar. Häll i formen och strö över mandelmjöl. 

Grädda i ca 30-40min i 225grader. 

Ps. Detta går ju mycket fortare detta recept, eftersom pumpan inte behöver förkokas som potatisen.DS Sånt gillar jag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar