lördag 20 december 2014

Kyckling på julbordet??

Att kyckling förekommer på julbordet är inte så vanligt på ett traditionellt julbord. Men i år så får den ta plats på mitt i form av en terrin. 
Enkelt att göra och god. Tänker att den passar nog både till rödbetsallad och rödkål. 

Recept  Ugn 150grader
700gr kycklingfärs (jag köpte färsk hel som jag plockade rent från kött och körde i matberedaren) 
2 ägg 
1,5dl kokosmjölk
1paket bacon
1dm purjolök
Hackad persilja
0,5dl pistagenötter 
1tsk salt 
Vitpeppar 
Örtsalt

Kör kyckling och kryddor i matberedare eller blanda i bunke. Fortsätt mixa eller rör ner äggen och kokosmjölken. 
Hacka bacon, purjolöken och persiljan. Blanda ner i smeten. Rör ner nötterna. 
Häll ner i en plastfolieklädd form vik över plasten och tryck till så den sätter sig. 
Ställ formen i en vattenfylld form och grädda i 50-60min. 

På bilden serverade jag terrinen med äggröra med persilja och bladspenat och majonnäs smaksatt med min hemmagjorda starka senap. 
Gott till tusen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar