onsdag 13 augusti 2014

Hemmagjord Bounty


Enkelt och smaskigt godis utan mejeriprodukter och vitt socker. 

75gr kokosolja 
2dl kokosmjölk
200gr riven kokos
1-2msk agave eller honung 
1/2tsk vaniljpulver. 

150gr mörk choklad. 

Vill man kan man ha egen smaksättning. 
Till jul hade jag lite saffran och ibland har jag i lite pepparmintsarom så det smakar after eight. 

Smält kokosoljan i kastrull och tillsätt först kokosmjölk, agave och vaniljpulver och låt  dessa sjuda upp. Tillsätt flingor och smak. Blanda väl och  klicka ut på en form och platta till så det blir en stor fyrkantig kaka. Sedan in i frysen 30min. 
Ta sedan ut och skär bitar. 
Dessa skall nu doppas i smält choklad och då vill jag helst att dom skall vara helfrusna. Blir enklare tycker jag. Så då kör jag in dom i frysen tills dom är stenhårda. Brukar alltid doppa en annan dag. Jag brukar använda två gafflar. 
Lite pyssel men definitivt värt de. :-) för mumsigt blir det. Försvinnande goda!!! 

Receptet kommer från Nillaskitchen.com
Mkt bra sida med inspirerande tips. 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för bra recepttips :)
    Jag undrar om du vet vad kokosoljan har för effekt på Bountyn och om man skulle kunna skippa den?

    Tack igen!
    / Katrina

    SvaraRadera