torsdag 14 augusti 2014

Zucchini-bröd


Här kommer ett recept på mitt favvobröd. 
Brukar baka och frysa in så att det alltid finns. 

Recept till 4st baguetter eller 6st tekakor typ. 
4 ägg
1 1/2dl finriven zucchini 
1 1/2dl mandelmjöl
2msk fiber husk
1msk kokosmjöl
1dl skalade sesamfrön 
1/2tsk salt
2tsk bakpulver
1tsk brödkryddor
lite bovetemjöl

Vispa ägg poröst med elvisp ca 3min
Tillsätt zucchinin och vänd runt i äggsmeten. 
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner så det blandas ordentligt. 
Låt stå i 10-15 min
Forma med blöta händer baguetter eller tekakor. Jag hade på lite bovetemjöl(bovete är en ört) och vred dom, så man fick ännu mer baguette känsla. 

Grädda 20-30min i 190grader. Beroende på storlek. Men dom skall få fin färg. :-) 

Tips. Jag brukar även ha i solroskärnor, pumpakärnor och riven morot ibland. 

3 kommentarer:

  1. Jag har tidigare provat andra lchf-bröd men när jag bakade och smakade detta bröd igår så såg jag min räddning när det gäller bröd.

    Jättegott!!! :)

    Tack, Mimmi!

    //Sofie

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Jag brukar ha detta recept som grund och sen är det bara att exprimentera. Smaksätta med oliver och soltorkade tomater kanske?
    Eller riva i ett äpple istället och göra äppelmuffins..... Oändligheten är många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack för tipsen :)

      Jag kände direkt att det skulle vara ett bra alternativ till hamburgerbröd.. ;)

      Har du några bra frukosttips?

      // Sofie

      Radera