söndag 19 april 2015

Muffins i flera former:-)


Tänka sig! Jag har nu gjort muffins för första gången som är utan spannmål, mejerier och vitt socker. 
Jag tog helt enkelt ett traditionellt sockerkaksrecept och bytte ut ingredienserna. Mängd och beskrivning är typ samma som orginal. :-) 
Så simpelt och resultatet blev så saftigt och gott! Bättre än originalet! 

Recept till 10st
3ägg
2-3 msk honung
2dl mandelmjöl 
0,75dl kokosmjöl 
50gr kokosolja
1dl kokosmjölk( santa Maria extra creamy) man kan säkert byta ut till mandelmjölk också. Eller annan nötmjölk
2tsk bakpulver
1krm vaniljpulver
Nypa salt

Smaksättning: rivet citron eller apelsinskal, 0,5tsk kardemumma, 0,5tsk kanel eller 2msk raw kakao. Blåbär hallon. Låt fantasin flöda:-) 

Vispa ägg och honung pösigt. 
Blanda dom torra ingredienserna. Smält kokosoljan och häll i kokosmjölken i oljan. Häll sedan i olja/mjölk i äggen och blanda. Vänd sedan ner mjölblandningen.  Häll ut i muffinsformar. 

Grädda i 175grader i 8-10 min för små. Och 19-25 för lite större. Känn med sticka. 
Vill man göra i sockerkaksform så "bröa" formen med kokosolja och kokosflingor. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 min. 

Tips på servering. 
Nedan till vänster: Citronmuffin med lemoncurdfyllning. Jag delade muffinsen och lade i lite curd. Toppade med kokosgrädde med hallonjuice. 

Ovan till höger: Citronmuffin med lemoncurd och vaniljkräm. Skär ett lock och använd en pepparkaksform för att stansa ut locket. Toppa med passionsfrukt och kokoschips. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar