söndag 5 april 2015

Hovmästarsås till laxen


När det väl är högtider så kan jag känna att jag släpper tyglarna lite. Under påsk så är det sill och gravad lax som blir undantagen, eftersom det är socker i lagen och i gravningen. Men jag väger att det samtidigt är så bra med omega -3 så att det nån gång per år känns okej :-) 

Till laxen brukade alltid vi äta gravlaxsås/hovmästarsås. Men i år skulle jag göra den själv för att hålla ner mängden vitt socker i hela måltiden. 

Busenkel sås att göra och supergod:-) 

Recept till 2,5-3dl

1msk honung(valfritt) 
1,5msk rödvinsvinäger 
3msk grovkornig senap som skall vara söt/stark. Min var hemmagjord med honung. 
1krm salt
1krm finmalen svartpeppar
Lite Cayenne 
Ca 1,5-2dl rapsolja eller väldigt mild olivolja
1dl hackad dill

Använd gärna elvisp. Vispa ihop allt utom oljan och dill i en bunke. Vispa sedan under tiden du häller oljan i en fin stråle. Blanda i dillen. 
Servera till gravad eller rökt fisk. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar