onsdag 8 april 2015

Mango och chokladtårta



Helt underbart god tårta!! Tårtan kräver lite planering eftersom cashewnötterna skall läggas i blöt 5timmar innan, eller dagen innan. men den är värd sin väntan :-)

Botten ( kan med fördel förberedas dagen innan, underlättar verkligen)
15st dadlar
1dl riven kokos
2dl valfritt nötmjöl. Mandel, paran, valnöt 
5msk raw kakao
1-2msk honung
1tsk bakpulver
1krm vaniljpulver
En nypa salt
Rivet apelsinskal
0,5dl smält kokosolja
2ägg

Mixa dadlar, kokos och kokosolja så slätt det går. Tillsätt sedan övriga ingredienser utom ägg. Mixa tills det blir en jämn tjock smet. Tillsätt då ägg. Mixa. Pensla eller gnid en springform med kokosolja. Häll i smeten och jämna till.
Grädda i 175 grader i 8-10min beroende på springformens storlek (24cm). Jag hade en liten(ca20cm) och hade den nog  inne i 10-15min. Ytan skall bli torr. Låt svalna och stå i kyl en timma innan fyllningen som då är nygjord läggs på.
 
Vänta 1 h innan fyllningen görs.
 
Fyllning
3,5dl cashewnötter. Blötlagda innan, minst 5 timmar eller dagen innan. 
95gr kokosolja smält. 
Rivet skal från en citron, lime och ev saft. 
1 passionsfrukt
3.5dl färsk eller tinad mango 
1 msk honung(valfritt)
1/2tsk vaniljpulver. 
lite gul karamellfärg(valfritt)
 
Mixa alla ingredienser utom fruktköttet och färgen. Mixa tills det blir en jämn smet. Mixa sedan med frukten och färgen tills det blir en jämn smet igen.
 
När bottnen är kall så hälls fyllningen på. ställ i kyl 1h innan servering. Jag brukar alltid ställa den i frysen så den stelnar helt. Då tycker jag kanterna blir finare när den tinat och man ska skära. 

Kakan kan med fördel frysas, kom ihåg att ta fram ca 40-50 min innan servering.
Servera med passionsfrukt på. Sagolikt god!!!! 
 
Se även mitt recept på "Falsk Cheesecake" då med hallon eller saffran. Se under //Dessert
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar