tisdag 17 februari 2015

Semlor





Nu är det dax för dessa semlor att göra entré igen. Mina är så klart utan mjölk, spannmål och vitt raffinerat socker. 


Recept till 6-8stora eller 10-12 små
4ägg+1äggvita 
2-3msk honung 
0,5dl kokosmjölk eller mandelmjölk
0,75dl kokosolja eller kallpressad rapsolja
1,5dl mandelmjöl
0,5dl kokosmjöl
3tsk kardemumma eller 0,5gr saffran
1krm vaniljpulver(valfritt) 
1nypa salt 
3tsk bakpulver
4msk fiber husk

Sätt ugnen på 175grader.
Smält kokosoljan. 
Vispa ägg och honung poröst/ljust.  
Häll i kokosmjölk och kokosolja. Rör om. 
Blanda alla torra ingredienser, häll i och blanda väl till en deg. Låt stå i 5 min. 

Forma till bullar med fuktiga händer.  Pensla med ägg. 
Grädda i mitten av ugnen 10-18min beroende på storlek. 

Mandelmassans ingredienser. 
Mandelmjöl
Kokosmjölk
Honung
Vaniljpulver

Rör ihop till önska konsistens, mängd och smaka av. Jag höftar ofta till. 

Kokosgrädde. 
Vispa det fasta vita i kokosmjölk eller grädde. Garant har en bra liten tetra som jag tycker funkar bra. 
Vaniljpulver 
Valfritt (1äggula och lite pulvergelatin som också vispas ner, ger lite extra krämighet.)

Klart! 

Nu är det bara att lägga ihop och njuta :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar