fredag 20 februari 2015

En trendig wrap


Okej jag erkänner. Jag har hakat på en trend och jag har fått dille på wrapsemlan. Nytt brödrecept har nu experimenterats fram och tycker att det blev bättre än det första. 
Dessutom gjorde jag de i ugnen så jag kunde hitta på annat under tiden. 

Recept 2 i ugn till 4bröd

2ägg+1äggvita
1-2msk honung(valfritt)
0,5dl kokosolja smält eller valnötsolja
2msk kokosmjöl
2msk fiber husk 
1tsk bakpulver
0,5dl kokosmjölk, vatten eller mandelmjölk
0,5tsk kardemumma
1krm vaniljpulver
nypa salt
 
Vispa äggen tillsammans med honung, kokosmjölk, vatten eller mandelmjölk pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner, häll i oljan. Blanda noga. Låt stå i 10min. Dela degen i fyra lika stora delar. Med fuktade händer forma en bulle och lägg på bakplåtspapper och med fingertopparna tryck ut till en plätt.
 
Grädda i 150grader i 15-20min. Låt svalna och ha i fyllning. Rulla ihop.





 Stekpannebröd till semlawrap.

Recept 1 i stekpanna ca 3-4st
2ägg
1msk kokosmjöl
1msk mandelmjöl
1msk valnötsolja, kokosolja eller  kallpressad raps
1msk fiberhusk 
1tsk bakpulver 
1tsk kardemumma 
1krm vaniljpulver
0,5dl mandelmjölk, vatten eller kokosmjölk

Valfri sötning om så önskas. 

Mixa allt med stavmixer. Låt stå i 10 min. Konsistensen skall inte vara för rinnig. Är den de, tillsätt lite mer kokosmjöl, mixa. Om den är för fast spä med någon av vätskorna. 

Stek på medelvärme i kokosolja och häll i smeten så wrapen blir ca 15 cm i diameter. Stek på båda sidor. Låt svalna. 

Klicka/spritsa i mandelmassan från Semlareceptet. Och spritsa i kokosgrädde. Jag strödde över lite rostade kokoschips. Innan jag vek ihop försiktigt. 
Voila! Du har precis hakat på en händig trend:-) 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar