lördag 13 september 2014

Smörgåstårta de Lux


Mmmmmm.... Smörgåstårta. Det är inte helt fel om ni frågar mig. 
Min är så klart utan spannmål och komjölksmejerier. Då får man som sagt göra allt från grunden. 

Då gjorde jag på detta vis. Jag gjorde en sats med Zucchini baguetter fast tog bort fröna i receptet och hällde smeten i en lång brödform istället. Färdig gräddad och svalnad tog jag en vass kniv och delade den längst med i tre delar. 

Röra 1
Ca 200gr varmrökt lax
Ca 1-2dl hemmagjord majonäs
1/2 finhackad rödlök 
1 dm hackad purjo
Hackad Gräslök( jag hade bara fryst) 
Pressad citron
Krydda efter smak

Dra isär laxen så den blir finfördelad och tillsätt övriga ingredienser. Blanda. 
Klart :-) lägg denna röra på botten lagret. 

Röra 2 
2dl hackade räkor( om dom varit frysta så krama ur dom) 
Ca 1-2dl hemmagjord majonäs 
3msk färsk getost ( rör ut denna med majonäsen först innan övriga ingredienser blandas i, elvisp funkade utmärkt) 
Dill 
1msk röd stenbitsrom
Citron
Cayennepeppar
Salt och citronpeppar

Lägg lite skivad avokado på andra lagret och lägg sedan röra nr 2 över och sen på med sista brödet. 

Använd sedan färskosten och lite majjo som häftmassa och bred över tårtan. Dekorera lite som du vill. Jag hade kallrökt lax, räkor, gurka, citron och rädisor... Äggen fick tyvärr inte plats i min dåliga bedömning. Så dom fick ligga bredvid. 

Hoppas ni provar detta. Annars är rörorna mycket goda som dom är. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar