torsdag 11 september 2014

Hemmagjord Majonäs= Busenkelt


Att göra egen majonäs är mycket enklare än dom flesta tror. Har man stavmixer går det på 3 min.......

Jag som gärna spar på disk brukar göra den direkt i en glasburk med knäpplock. 

Så här enkelt är det. Detta skall i burken. 
Ett ägg
1 tsk dijon senap
1 msk vitvinsvinäger, äppelcidervinäger, rödvinsvinäger eller citron. Beror på vad man gillar för smak eller vad majjon skall serveras till. 
Salt 
Sist häller man i 2 dl olja, jag brukar ha rapsolja för den är neutral i smaken. Den kallpressade smakar lite nötigt, så det kan man ju tänka på.

Kör sedan ner stavmixern och börja med låg hastighet tills du ser att det går ihop sig. Då kan man öka hastigheten. Vill man ha tjockare konsistens så har man i mer olja. 

Sen är det bara att smaksätta hur man vill. 
Men neutral är den ju också god. 
Tips på olika smaksättning
På bilden har jag gjort en lime och vitlök
Vitlök, chili och persilja
Till fisk gör du enkelt en remouladsås. Tillsätt hackad smörgåsgurka, kapris och syltlök. Gurkmeja och curry. 

Exprimentera vilt är mitt tips :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar