tisdag 23 september 2014

5 x lök



Gul lök, rödlök, schalottenlök, vitlök och purjolök fick stå i fokus till kvällens middag detta i form av en paj. Jag säger bara de, den blev kanon. Dessutom var pajskalet gjort av blomkål och mandelmjöl. 

1 stor gul lök
1 rödlök
1 scharlottenlök
1 vitlöks klyfta
15 cm purjolök
1msk rödvinsvinäger 

Äggstanning:
3 ägg
2dl kokosmjölk 
Salt och peppar
Örtsalt

Hacka all lök ( gärna olika storlekar) . Lägg i stekpannan på medelvärme och bryn länge. Sänk temperaturen efter en stund och häll på rödvinsvinägern, låt löken ligga och bli riktigt mjuk. 

Pajdeg
Ca 3dl mixad blomkål (min hade varit fryst och därför lite blötare) 
1dl mandelmjöl 
1/2dl kokosmjöl
1 ägg
1 tsk fiberhusk
Salt

Rör i hop alla ingredienser. Tycker du att det är för kladdigt så addera lite kokosmjöl. Men lite kladdigt kan det vara. Klä en springform med bakplåtspapper och med fuktade händer klicka ut degen i formen och gör kanter. 
Förgrädda i 15 min i 175 grader. 

Lägg i löken. Vispa ihop äggstanningen och häll över. Garnera med rödlök och purjoringar. 
Grädda i ca 30 min. 

Jag serverade pajen med egen majonäs smaksatt med mycket nymalen svartpeppar och cayennepeppar. 

Fakta om lök. Lök är jättenyttigt!!! 
Både lök och vitlök är rent generellt mycket nyttiga råvaror. Lök innehåller framför allt antioxidanten quercetin, som skyddar mot blodproppar och cancer. Vitlök innehåller ett svavelhaltigt ämne, alliin, som omvandlas till allicin när löken pressas eller hackas. Allicin motverkar åderförkalkning, sänker blodtrycket samt skyddar mot blodproppar och cancer.å

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar