måndag 22 september 2014

Nötkakor

Ja ibland händer det att man vill ha något att knapra på till kaffet på helgen. 

Här är ett super enkelt recept. 
Ugn ca 175grader. 

2 stora eller 3 små äggvitor 
200gr malda/hackade nötter(jag blandade paranöt, hasselnöt och mandel) 
Mixade i två omgångar så jag fick ett lite finare nötmjöl och ett med lite större bitar ca 60-40. 
Valfri sötning agave eller honung efter tycke och smak. 
Hackade tranbär hade jag i. Vill man kan man även hacka i mörk choklad. 
1 krm Vaniljpulver

Vispa äggvitorna med lite salt och sötning till hård maräng. Ska bli glansigt. 
Vänd ner nötterna, tranbär och vaniljpulver försiktigt. Vänd runt tills det är blandat. 
Antingen klickar man ut små kakor eller gör som jag. Klicka ut en längd och gör snittkakor. De går mycket fortare :-) 
Grädda ca 10-15 min tills den har fått fin färg.
Skär snitt medans den är varm. Och vips kakorna va klara. 

Tips är klicka ut halva smeten och sedan ha i kakao och hackad choklad i resterande, så får man två smaker utan mindre besvär. Låt väl smakas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar