torsdag 25 september 2014

Focaccia

Här kommer en variant på Focaccia som både är gluten och mjölkfri. Inspirationen till detta recept är hämtat från den eminenta paleoskafferiet.se, jag har gjort några små ändringar i mitt recept.

Detta behövs:
3dl mandelmjöl
0,5dl kokosmjöl
1dl fiber husk
2msk bakpulver
2tsk havssalt
4 ägg
3 1/2dl vatten
0,5dl olivolja

Oliver och rosmarin.

Sätt ugnen på 200 grader. Förbered en form som är 20x30cm, antingen olja in eller jag använde bakplåtspapper.

Blanda alla torra ingredienser.
Vispa äggen pösigt, häll i vatten och olja. rör om lite och vänd sedan ner mjölblandningen, rör om så det blir en deg. Låt stå i 15min.

Klicka ut smet/degen och platta till den med fuktiga händer.
Tryck ner oliver och krydda med rosmarin och havssalt. Ringla över olivolja

Grädda mitt i ugnen ca 20min. Låt svalna och skär sedan lagom stora bitar. Utmärkt till soppan nu när hösten är här.

Tips! Hacka soltorkade tomater och blanda med i smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar