torsdag 18 juni 2015

Smakrika sillar

Jag tycker det är så himla roligt att göra olika majonäsbaserade smaksatta sillar. Så enkelt om man slängt ihop en majonäs till bas och sen är det bara att välja stora eller små burkar. 
Och det är just till sill som jag har lite friare tyglar vad gäller min kosthållning. Jag tänker då på sockret som finns i matjesillen. 

Nu till midsommar blir det en klassisk nämligen 
Drömsill i den ingår 
Majonäs
Dill
Persilja
Rom/caviar
Rödlök
Tomatpuré
Vitlök
Salt o peppar

Antingen använder man inläggningssill eller matjesill. 
Hacka och rör ihop allt och den blir jättegod. 

Ny för i år är ingefära/lime och chilisill
Majonäs
Riven ingefära
Rivet limeskal
Chilipulver
Purjo eller salladslök
Limesaft
Salt o peppar 

Intressanta smaker som gifter sig bra ihop. All kryddning efter tycke och smak. 
Jag använder sköljd inläggningssill till detta recept. Efter jag sköljt den så trycker jag ur vattnet ur sillarna genom att lägga hushållspapper över och under. 

Sist men inte minst. En klassiker! Nämligen senapssill
Majonäs
Grovkornig senap (hade min egengjorda) 
Diljonsenap
Dill
Salt och peppar
Honung( valfritt) 

Rör ihop allt och lägg i sillen. Antigen matjesill  som är milt kryddad eller inläggningssill. 

Jag vet att det är tråkigt utan bilder. Men...... Bilder kommer inom snar framtid:-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar