torsdag 18 juni 2015

Det finns fler fiskar än lax

Jag kan tycka att lax är lite överreklamerad. Vi blir så övertygade att lax är den bästa fisken eftersom den innehåller mest omega-3 vilket i sig är väldigt bra fettsyror som vi verkligen behöver få i oss och är den viltfångad så är detta ett faktum. Då innhåller den mycket omega-3. Men! Är inte laxen viltfångad utan odlad som de flesta laxar som finns att finna i butikerna är. Så är dom inte uppfödda på sin naturliga föda utan foder gjort av fiskar, (säkert för att dom ska växa fort) dessa fiskar föds upp i trånga bassänger i bl.a.Thailand eller längst Chiles kustområden. Vilket i sig skadar dom vatten organismer som lever där och dom chilienska fiskarna som bla livnär sig på fiske och musselodlingar. Den odlade laxen själv lever också i mindre bassänger tätt med varandra vilket gör att de drabbas av löss. Vilket i sin tur gör att man har i medel i vattnet så att lössen skall dö..... Men vad händer då med laxen??? Och hur påverkar de oss när vi äter den. 

Jag väljer hellre en annan fisk än odlad lax. Tex makrill, sill/strömming( inte från Östersjön), kolja eller sej. 

Sist på affären hittade jag en hel varmrökt sik. Viltfångad :-) 
Som gjorde sig ypperligt bra på min kavringinspirerade nötbrödskiva med lite majjo, purjo och caviar. 

Det handlar om att göra aktiva och medvetna val. Alla sätter ju sin egen ribba. Men för mig så är det medvetenheten om hur livsmedel/ råvaror påverkar miljön och mitt inre som gör att jag har ett ifrågasättande mot mer eller mindre allt som vi blir intalade är normalt att förtära eller som vi ska tillföra för att uppnå bättre hälsa. Kanske borde fler ifrågasätta vad man kan ta bort för att uppnå ett bättre välbefinnande. Jag är så glad att jag gjorde detta för två år sedan. :-) 

Glad midsommar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar