onsdag 21 januari 2015

Helstekt oxfilé :-)

Lyxmiddag! 
Jag har haft turen att få en gräsbetat oxfilé. Lycka!! Fullt med omega-3

Valet att helsteka den va så bra att det smälte i munnen. 

Helsteka. 
Putsa filén 
Gnid in den med salt och peppar. 
Sätt i en ugnstermometer i tjockaste delen. 
In i ugnen på 150 grader i ca 30-40 min tills innertemperaturen blir 55-60 grader. 

Ta ut och låt vila 15min inslaget i bakplåtspapper. 

Till detta serverades en kantarellsås. Svampen har jag plockat själv och torkat. 

Sås 
2st schalottenlökar finhackade
1-2dl torkade svampar 
1dl finstrimlad bacon 
3dl extra creamy kokosmjölk
Kryddor 

Bryn lök och bacon i kokosolja . Häll på kokosmjölk, svamp och kryddor. Låt puttra tills bra konsistens. Jag hade i lite crema di balsamico så den fick lite fylligare och blev lite mörkare. 

Serverades med ugnsrostade grönsaker. 
Sa jag att det smälte i munnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar