torsdag 7 maj 2015

Biskvier i olika tappning


Jag har sagt det förut men innan jag lade om kosten så var chokladbiskvier standard när jag gick på café. 
Något positivt är att det är en kaka som från början är glutenfri men innehåller otroligt mycket socker. 
Min variant är så klart också utan mejerier och vitt socker. 


Recept Mandelbottnar
1äggvita 
1-1,5 dl Mandelmjöl 
Lite Vatten
Citronskal 
1msk honung

Rör ihop alla ingredienser. Blir smeten för lös ha i mer mandelmjöl, blir den istället för fast. Ha i lite mer vatten. 

Klicka ut på plåt och tryck till med fingrarna. 
Grädda i 175grader i ca 10-15 min. Dom ska bli lite gyllene. 

Raw kakaokräm

50gr kokosolja ( ta 50/50 med och utan smak ifall du vill att det ska smaka mindre kokos. Jag har Cocosa den bruna som är smaklös) 
3 msk raw kakao
0,5-1msk honung
1äggula
1-2msk kokosmjölk eller apelsinsaft
1nypa salt
Några droppar pepparmintolja (andra alternativ till smaksättning kan vara apelsinskal och saft, lakritspulver, chili eller naturellt) 

Vispa alla ingredienser med elvisp. Ha tålamod allt kommer blanda sig och bli lite fluffigt. Vispa Kraftigt och ganska länge. Ställ svalt en stund. Använd en sked och smeta på krämen på mandelbottnarna. 
Ställ svalt under tiden du smälter chokladen i vattenbad. 

Doppa kakorna... Detta kan vara lite kladdigt men definitivt värt de. Garnera med nötter och chiafrön eller ha dom släta. 


Måste testas :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar